سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

مفاتیح الحیاة ، علامه جوادی آملی

 ت

کتاب مفاتیح الحیاة  راهنمایی مفید برای معرفی شاخصه های سبک زندگی اسلامی است. علامه جوادی آملی در این کتاب ارزشمند ، با ادبیاتی روان و ساده، کلیدهای حیات طیب و طاهر را به ما نشان داده است.

 اینکه چگونه تجارت کنیم؟ چگونه با همسرمان رفتار کنیم؟ چگونه ورزش کنیم؟ چگونه تغذیه کنیم؟ چگونه به سفر برویم؟ چگونه با دشمن‌مان رفتار کنیم؟ چگونه با محیط اطرافمان ارتباط برقرار کنیم؟ ...

لذا به صورت بسیار اجمالی این اثر گرانبها برای شما معرفی می شود

در جایی از مقدمه کتاب آمده است : «از آنجا که اسلام، دین زندگی است، احکام و تعالیم حیات‌بخشی را برای انسان فراهم کرده تا بتواند در هر سطحی مناسبات خود را به درستی ایجاد و تحکیم کند؛ چه محلی، چه منطقه‌ای و چه بین‌المللی و هیچ یک از ابعاد فردی و اجتماعی حیات بشری، از آموزه‌های وحیانی تهی نیست، بلکه جریان عبودیت و بندگی در جای جای زندگی نفوذ داشته و تنها با پذیرش و عمل به آن تعالیم، بندگی معنا یافته و محقق می‌شود. گروهی پنداشته و تلاش می‌کنند تا دین را در انزوای مسجد و محراب برده و تنها در خلوت و حیات فردی خلاصه کنند، درحالی که بخش اعظم از دستاوردهای انبیا و اولیا (ع) در جهت اقدامات و فعالیت‌های مختلف اجتماعی است و انسان بیش از آنکه جهت شخصی داشته باشد شخصیت اجتماعی دارد و به تعبیر حکما «مدنی بالطبع» است؛ حتی اگر نگوییم همه لااقل بیشتر اقدامات فردی برای بازسازی انسان و بازگشت به دامن اجتماع است، زیرا عمده کمالات انسانی در عرصه اجتماع شکل گرفته و ساخته می‌شود. بدیهی است برای دست‌یابی به چنین برنامه حیاتی هم به تلاش و اجتهاد علمی نیاز است و هم به کوشش و جهاد عملی و هم به لطافت و آرایه‌های هنری که استاد معظم آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله) در مقدمه ژرف و بنیادین خود بر این کتاب از این سه شأن اساسی انسان به جهان‌دانی؛ جهان‌داری و جهان‌آرایی یاد کرده‌اند که بدون این سه، بهره‌وری بلکه اصل استفاده از حیات عالم آفرینش بسیار ناچیز و غیر قابل توجه خواهد بود.»

این کتاب در قالب پنج بخش با عناوین:

-  تعامل انسان با خود

-  تعامل انسان با هم‌نوعان

-  تعامل مردم و نظام اسلامی

- تعامل انسان با حیوان

- تعامل انسان با خلقت زیست محیطی

ارائه شده و در قالب روایت متنوع و مختلف، به چگونگی جاری شدن سبک زندگی مطلوب پرداخته و آن را توصیف کرده است. مطالعه این اثر ارزشمند می تواند به عنوان یک الگو ومدل ما را  در رسیدن به  سبک زندگی اسلامی یاری رساند .

نظرات 3 + ارسال نظر
نبی 1391/10/03 ساعت 02:22 ب.ظ

سلام
بسیار ارزشمند و سازنده بود.خداوند عمر طولانی نصیب علامه بزگوار نماید و توفیق بی پایان به شما که در ترویج مطالب سازنده از این دست ساعی هستید.

محسن حاج حسینی 1391/10/04 ساعت 08:23 ق.ظ

سلام کتاب مفاتیح الحیات یک کتاب بسیار ارزشمند ی است که میتواند به عنوان مرجع خوبی برای بررسی و پرداختن به موضوع سبک زندگی اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرد.

علی محمدی زاده 1391/10/07 ساعت 04:05 ب.ظ

با سلام و احترام
من مقداری از این کتاب مفید و جالب را مطالعه کرده ام
کاشکی میشد این مجموعه ارزشمند جزو کتب درسی دانشگاهی قرار می گرفت تا افراد بیشتری امکان استفاده از ان را پیدا می کردند
پیشنهاد می گردد این کتاب در جلسات و گردهمایی های سایبری در اختیار همه قرار گیرد
یا حق

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد