کلیدهای موفقیت راستین (1)

کلیدهای موفقیت راستین:

  1. شناخت قدر و منزلت خود
  2. درک فلسفه وجودی و علت بودن
  3. داشتن چشم انداز تعالی فردی
  4. شناسایی توانایی های فردی
  5. آسیب شناسی شخصی
  6. بررسی فرصت های مبتنی بر قابلیت ها و استعدادهای فردی
  7. دانش افزایی مستمر براساس نیازهای کاربردی
  8. واقع بینی در تحلیل تهدیدهای محیطی
  9. پایبندی به ارزش های حقیقی
  10. عدم وابستگی و دلبستگی به دارایی های فناپذیر
  11. ارتقاء مستمر مهارت های مفید
  12. ارتباط مداوم و همیشگی با منابع نامحدود قدرت
  13. تحلیل روندهای گذشته و عبرت آموزی روزانه
  14. پشتکار، سخت کوشی و اراده مستحکم

 

دوازده توصیه برای غذا خوردن

متاسفانه عادات غلط غذایی مهمترین علت بیماری های مختلف در عصر حاضر است. دوازده توصیه برای بهتر غذا خوردن که از فرمایشات بزرگان فراهم برگرفته شده است، بصورت بسیار اجمالی تقدیم حضور می شود:

  1. دقت کنید و بفهمید منشا و منبع غذا پاک، حلال و پاکیزه باشد
  2. با نام خالق و فراهم کننده مواد غذایی شروع کنید
  3. حین غذا و بعد از غذا از خالق مواد غذایی و تمام دست اندرکاران فرآوری آن تشکر کنید
  4. از غذایی که می خورید احساس رضایت کنید و با خوشحالی از آن لذت ببرید و تعریف کنید
  5.  مایل به سمت چپ خود بنشینید
  6. لقمه ها را کوچک بردارید
  7. از ابتدای غذا بصورت منظم از غذا استفاده نمایید
  8. به اندازه بردارید و غذا را دستخورده باقی نگذارید
  9. غذا را به اندازه کافی بجوید
  10. عجله نکنید و با آرامش غذا بخورید
  11. تا حد امکان به غذای دیگران نگاه نکنید و در غذای خود متمرکز باشید
  12. دست ها را قبل و بعد از غذا بشویید
  13. قبل و بعد از غذا مسواک بزنید و کمی نمک بخورید
  14. در حین غذا خوردن توجه به غیر غذا نداشته باشید و کار همزمان انجام ندهید

مهمان خطرناک ناخوانده!

 يکي از بي سر و صداترين مهمان­هاي خانه­ هاي امروزي در سراسرجهان مودم­هاي واي­فاي هستند. اين دستگاه­هاي کوچک، ارتباط اينترنتي را از خطوط مختلف دي اس ال، فيبرنوري يا وايمکس دريافت و تبديل به امواج واي فاي مي­کنند. امروزه لپ­تاپ­ها، گوشي­هاي تلفن و حتي يخچال و تلويزيون شما مي­توانند با اتصال به واي­فاي راه خودشان را به اينترنت باز کنند و با قابليت­هاي خيره­ کننده­اشان شما را شگفت زده کنند.

 اما آيا هيچوقت فکر کرده­ايد اين مهمانان کوچک، چه خطراتي را براي شما ايجاد مي­کنند؟


 وقتي صحبت از امواج الکترومغناطيسي به ميان مي­ايد، بيشتر ذهن­ها به سمت گوشي­هاي موبايل منعطف مي­شوند. بي­سيم­هاي هوشمند کوچولويي که هر کدام يک فرستنده ده ميلي واتي و يک گيرنده ديجيتالي دارند و با هزاران امکانات ديگر مخلوط شده اند تا شما را هميشه سرگرم نگه دارند.

 آيا واي فاي خطرناک است؟ بله!


 به دليل طول موج ميکروني آنها، امواج توليد شده توسط اين فرستنده ها که در دامنه 900 تا 1900 مگاهرتز منتشر مي شوند، اصطلاحاً در علم مخابرات به امواج ميکرويو شناخته مي­شوند. اين امواج دقيقا همان فرکانس­هايي هستند که شما در اجاق­هاي ميکروويو براي پختن غذا استفاده مي­کنيد. با اين تفاوت که در يک اجاق ميکروويو شما يک فرستندهء هزار واتي داريد، اما در گوشي موبايل، يک فرستنده ده ميلي واتي، يعني صدهزار بار ضعيف تر.

 خوب. شايد اين نسبت کمي آرام بخش باشد! اما باز هم نگران باشيد: اجاق ميکروويو تنها يک دقيقه کار مي­کند، اما گوشي شما ساعتهاي متمادي با بدن شما در تماس است!

 توجه داشته باشيد که گوشي­هاي موبايل، تنها فرستنده­ هايي نيستند که در اين دامنه کار مي­کنند، بلکه تقريبا تمام دستگاه­هايي که از يک مکانسيم ارتباط راديويي ديجيتال استفاده مي­کنند، با همين فرکانس کار مي­کنند: تلفن هاي بيسيم و فرستنده­هاي واي­فاي. تلفن­هاي خانگي بيسيم و دستگاه­هاي واي­فاي نيز دقيقاً همان دامنهء فرکانسي تلفن­هاي موبايل را استفاده مي­کنند. با اين تفاوت که آنها در چندين طول موج مختلف بطور همزمان اقدام به انتشار سيگنال مي­کنند.

 خطر اين دستگاه ها وقتي زياد مي شود که هر دستگاه به تنهايي قادر باشد سيگنال را هم ارسال و هم دريافت کند. بنابراين، هر دستگاهي که ارتباط دوطرفهء ارسال و دريافت اطلاعات (ديتا - صوت - تصوير - کنترل - ...) برقرار کند، يک منبع جديد آلودگي فرکانسي خواهد بود.

خوب من براي مثال يک خانهء معمولي را مثال مي زنم: شما، همسرتا و دو فرزندتان هر کدام يک لپ تاپ و يک گوشي هوشمند داريد، يک دستگاه دي اس ال، يک دستگاه تلفن بي­سيم خانگي، يک کنترل همه کاره، سيستم سينماي خانگي و يک تلويزيون هوشمند. اين يعني: چهار لپ تاپ، چهار گوشي موبايل (که همزمان چهار دستگاه واي­فاي نيز محسوب مي­شود) يک فرستندهء دي اس ال، دو فرستندهء ديجيتال (گوشي تلفن بيسيم و پايه اش هر کدام يک فرستندهء جداگانه محسوب ميشوند) و دو دستگاه واي­فاي ديگر (کنترل سينماي خانگي و تلويزيون). در مجموع ما 17 دستگاه فرستندهء ميکروويو آزاد در خانه داريم که 24/7 روشن هستند و در حال فرستادن سيگنال.

اگر ميانگين توان هر يک از اين دستگاه ها (ده ميلي وات) باشد (البته واي فاي تشعشعي حدود 120 ميلي وات دارد). اين يعني حدود 300 ميلي وات! حال آن را ضرب در دقيقه­هاي يک شبانه روز کنيد تا به عدد 432000 ميلي وات - دقيقه برسيد! اگر فرض کنيم يک دستگاه اجاق ميکروويو 800 وات توان داشته باشد، مثل اين است که ما هر دو روز يکبار، يک دقيقه در اجاق ميکروويو قرار بگيريم!!! و البته نيمي از اين تشعشع به تنهايي توسط دستگاه واي­فاي شما تامين مي­شود!


خطر را جدي بگيريد!!!


موضوع وقتي بغرنج­تر مي­شود که بدانيد همسايه­ هاي شما نيز با فاصلهء کمي در پشت ديوار مشغول توليد ميزان مشابهي از انرژي هستند! کافي است روي کامپيوترتان فهرست جستجوگر شبکه­ هاي موجود را نگاه کنيد تا ببينيد در چه جهنمي از تشعشعات قرار داريد

توجه داشته باشيد که همهء دستگاه هاي فرستندهء حتي اگر سيگنال آنها براي ارتباط مناسب نباشد مضر هستند!  چرا؟ بر اساس استانداردهاي مخابراتي، توان دستگاه­هاي فرستنده در شعاع ده متري آنها سنجيده ميشه! نه در فاصله يک متري! بنابراين در شعاع ده متري شما هر دستگاهي، حتي يک فرستندهء بلوتوث نيز مي­تواند خطرآفرين باشد

چه اتفاقي مي افتد؟

سازمان­هاي مختلف بهداشتي، سعي در اثبات خطرناک­بودن دستگاه­ هاي فرستنده راديويي کرده­ اند، اما واقعاً چه خطري اثبات شده؟ تحقيقات دولتي در چين نشان داده است که منحني رشد اوتيسم در کودکان دقيقا مشابه منحني افزايش تعداد مصرف کنندگان موبايل و اينترنت بي­سيم است.

بيش از ده هزار تحقيق علمي اثبات کرده­اند که تماس طولاني با امواج راديويي عواقب خطرناکي بر زندگي انسان دارند. اين عواقب عبارتند از:

- تندخويي و پرخاشگري

- بد خوابي و بي نظمي در ريتم خواب و بيداري (به هم خوردن ساعت بيولوژيک بدن)

 - کم اشتهايي يا پر اشتهايي غير عادي

- عارضه­هاي جبران ناپذير مغزي در نوزادان مانند: اوتيسم، عقب­افتادگي و افزايش فشار آب درون مغزي (آنسفالي)

 - خستگي دائمي

- کاهش ميل جنسي يا ناتواني در مردان

- طولاني شدن دوره تخمک گذاري در زنان

 - تغيير در ساختار ژنتيک دي ان آي انسان که منجر به کندي رشد بدن يا ناهنجاري­هاي نسل بعدي مي­شود


امواج ميکروويو حتي روي گياهان و حيوانات نيز تاثيرات مشابه دارند. آزمايشات نشان داده رشد گياهان در اطراف فرستنده­ هاي راديويي متوقف مي­شود. درخت­ها تمايلي به توليد گل و دانه ندارند و پرنده­ها بجاي لانه ساختن و تخم گذاري ترجيح مي­دهند فقط آواز بخوانند. خيلي طول نمي­کشد که اين موجودات نيز بخاطر ما انسان­ها در معرض خطر انقراض قرار گيرند.

چه کار کنيم؟

اين خود ما هستيم که بايد جلوي خطرات را بگيريم، هيچوقت انتظار نداشته باشيد که شرکت­هايي مثل نوکيا، اپل، سامسونگ و... پا روي منافع­اشان بگذارند و اعلام کنند که محصولات ما خطرناک است! آنها هرگز چنين نمي­کنند.

        اگر دوستدار وسايل جديد و هوشمند هستيد، هيچ اشکالي ندارد که هر چند تا از آنها را که مي­خواهيد در خانه انبار کنيد. اما رفتارهاي خود را در خانه و خانواده به شکل زير عوض کنيد:
1- وسايل فرستنده را روشن باقي نگذاريد. همه دستگاه­هاي شما، يک اپشن براي خاموش­ کردن ارتباط واي فاي دارند. وقتي از آنها استفاده نمي­کنيد، حتماً آنها را خاموش کنيد.

2- مدت استفاده از فرستنده­ها را تا مي­توانيد کوتاه کنيد: اگر نياز به اتصال دائمي به اينترنت داريد، بجاي واي-فاي از کابل براي اتصال لپ­تاپ به مودم استفاده کنيد.

3- از کوتاه ترين برد دستگاه هاي فرستند استفاده کنيد: سعي کنيد فاصلهء فرستنده و گيرنده شما کمترين مقدار ممکن باشد. با افزايش فاصله، قدرت سيگنال کاهش مي­يابد و دستگاه­ها با تشعشع بيشتر سعي در جبران آن مي­کنند.

4- موبايل خود را جايي نزديک پنجره و دور از محل استراحت خود قرار دهيد. حتي مي­توانيد به تماس گيرندگان خود اطلاع دهيد که تلفن شما در ساعات پاياني روز خاموش است و بهتر است از تلفن خانگي يا پيام­گير صداي خودشان را به گوش شما برسانند.

5- بجاي تلفن بيسيم، از تلفن معمولي استفاده کنيد. تلفن بيسيم را فقط در موارد محدودي که واقعا گرفتار هستيد استفاده کنيد. مثلا در زمان تعمير خودرو يا هنگام شستن ظرف­ها.

6- دانلود در طول شب! به چه قيمتي؟ سعي کنيد دانلودهاي خود را در زمان­هايي که در خانه نيستيد انجام دهيد.

7- اين مطلب را براي همه دوستان خود ارسال کنيدو براي همسايه ها نيز تعريف کنيد. همکلاسي ها و همکارانتان را در جريان بگذاريد و دست به دست هم براي خلاصي از جهنم فرکانسي که براي خودمان ايجاد کرده ايم، تلاش کنيم

بياييد به جنبش آگاهي بپيونديم!

به اميد روزهايي پاک و عاري از آلودگي هاي نامرئي!

براي مطالعات بيشتر از لينک هاي زير استفاده کنيد:

http://stopsmartmeters.org.uk/resources/resources-scientific-studies-into-the-health-effects-of-emr/


http://wiredchild.org/sciencealias/43-what-the-science-tells-us/67-what-the-science-tells-us-wireless-products.html

http://www.safespaceprotection.com/electrostress-from-wireless-routers.aspx

http://stopsmartmeters.org.uk/resources/resources-scientific-studies-into-the-health-effects-of-emr/

 ttp://wiredchild.org/sciencealias/43-what-the-science-tells-us/67-what-the-science-tells-us-wireless-products.html
http://www.safespaceprotection.com/electrostress-from-wireless-routers.aspx  

گرامیداشت فرزندان راه اصلاح جامعه

گفتگوی محترمانه پدر با فرزندان، روحیه آنها را تقویت می‌کند.

به گزارش دیلی‌تلگراف، نتایج یک تحقیق جدید در انگلیس بر روی هزار و 200 نوجوان 11 تا 15 ساله نشان داد نوجوانانی که بطور جدی فرصت گفتگو با پدران خود را پیدا می‌کنند 20 درصد بیشتر از سایرین در زندگی شخصی موفق‌ترند. نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی همچنین حاکی از آن است که گفتگوی محترمانه والدین با نوجوانان در تقویت اعتمادبه‌نفس و کاهش روحیه انزوا و افسردگی در نوجوانان بسیار موثر است.

" به نقل از پیمان در وبلاگ زندگی سالم "

هر مقدار که والدین برای فرزندان خود ارزش بیشتر و شان بالاتری قائل باشند فرزندانشان خود را در جایگاه والاتری می بینند. درنتیجه براحتی مرتکب خطا نمی شوند و قدر و منزلت خود را با اشتباهات پایین نمی آورند

درواقع فرزندانی که در کانون گرم و پر مهر و محبت خانواده مورد احترام و تکریم والدین خود قرار گرفته باشند از یک مصونیت ویژه ای در مقابل تهدیدهای مرسوم در جامعه برخوردار می شوند و خلاهای روحی و عاطفی کمتری را حس می کنند بگونه ای که خود را در رتبه و درجه ای می بینند که نباید مرتکب افعالی سخیف و دور از شان و منزلت خانوادگیشان شوند.

آنچنان که معصوم علیه السلام فرموده است : هرکس خودش را سبک انگارد از شرش در امان نباش!

یعنی بسیاری از شرور نتیجه سبک شمردن خود است و کسی که شان و مرتبت متعالی خود را بداند براحتی با اشتباه و خطا خود را سبک نمی کند و اشرار کسانی هستند که برای خود ارزش لازم را قائل نبوده اند که اکثرا این مساله ریشه در نوع برخورد والدین با ایشان دارد.

احادیثی از حضرت علی(علیه السلام) منتخب از کتاب مفاتیح الحیات

 

علل احساس خستگی

یک متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به اینکه کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم‌خونی است، افزود: فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.

دکتر احمد روان پارسا پیرامون احساس خستگی بیش از حد در برخی افراد اظهار کرد: این نوع خستگی دلایل متعددی از قبیل افسردگی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، غذای ناکافی، کم کاری تیروئید، حساسیت غذایی و از همه مهمتر فقر مولکول آهن در خون دارد.
وی با اشاره به اینکه مقدار انرژی موجود در بدن که به واسطه مصرف غذاها به وجود می‌آید نیز در بروز احساس خستگی موثر است، گفت: وقتی بدن به علت نخوردن غذا، اختلال در جذب غذا یا حجم بالای فعالیت نامتناسب با میزان انرژی مصرفی دچار افت انرژی شود خستگی مفرط بروز پیدا خواهد کرد. این متخصص خون و آنکولوژی در مورد قند ذخیره در خون گفت: مقدار قند موجود در بدن به شکل گلیکوژن بین 300 تا 400 گرم در خون است که تنها می‌تواند انرژی نصف روز یک فرد بالغ را تامین کند بنابراین انرژی اصلی مورد نیاز انسان از طریق سوختن چربی‌ها تامین می‌شود.

وی دلیل خستگی مفرط در بیماران عفونی راکمبود قند خوندانست
و گفت: در این نوع بیماری‌ها معمولا افراد از مواد قندی کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل بدن برای تامین انرژی مورد نیاز باید از چربی‌ها استفاده کند که در این شرایط با سوخت ناقص چربی‌ها به دلیل کمبود قند خون موادی مثل اسیدلاکتیک در بدن ترشح می‌شود که خستگی عضلات را در پی دارد. بنابراین کبد، این اسید را در زمان استراحت فرد از جریان خون حذف می‌کند و مشکل برطرف می‌شود.

این متخصص خون و آنکولوژی از دیگر علل خستگی مفرط راتنگ بودن مجرای عروقیدانست و گفت: در این صورت اکسیژن، مواد قندی و جریان خون رسانی با سرعت مناسب در بدن انجام نمی‌شود و انرژی به مقدار کافی به بافت‌ها و عضلات بدن نمی‌رسد که در این حالت فرد احساس خستگی مفرط می‌کند. البته کم خوابی هم در تشدید این موضوع بی‌اثر نیست.

دکتر پارسا گفت:عدم وجود ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی به میزان کافیدر بدن موجب برهم خوردن تبادلات بیوشیمیایی و روابط بین دستگاه‌ها می‌شود که موجب افت انرژی و در نتیجه بروز احساس خستگی می‌شود. وی کم خونی را از دیگر علل احساس خستگی مفرط دانست و با اشاره به اینکه کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم خونی است، افزود: فقر آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.

دکتر پارسا با بیان اینکه میزان استاندارد آهن و قند خون بین 90 تا 100 میلی گرم در خون است، گفت:
جذب آهن از طریق مصرف جگر، گوشت قرمز به ویژه گوشت گوساله، تخم کدو، کشمش و خرما صورت می‌گیرد البته فعالیت بدنی زمینه جذب آهن را افزایش می‌دهد و در صورت تامین نشدن آهن مورد نیاز بدن از این طریق می‌توان زیر نظر پزشک از مکمل‌های دارویی و قرص آهن استفاده کرد.

این متخصص خون و آنکولوژی با اشاره به وجود دلایل ژنتیکی برای فقر آهن گفت: علاوه بر زمینه ژنتیکی نوعی پروتیین در خون وجود دارد که وظیفه آن انتقال مولکول آهن از نقطه‌ای به نقطه دیگر است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام ندهد مشکل کمبود آهن به وجود می‌آید.

البته نوعی پروتیین در بدن برای جا به جایی نیاز به جذب مولکول آهن دارد که اگر مولکول جذب شده را رها نکند این بار فقر آهن در بدن به شکل دیگری به وجود می‌آید ولی همیشه یک مقدار آهن در کبد به صورت ذخیره شده وجود دارد. دکتر پارسا افزایش میزان مولکول آهن در بدن را باعث به وجود آمدن اختلال در اعضای بدن به ویژه کبد دانست و افزود: مصرف مکمل‌های غذایی و قرص‌های آهن باید زیر نظر پزشک متخصص و با بررسی میزان آهن در آزمایش خون باشد در غیراین صورت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.
این متخصص خون و آنکولوژی در مورد درمان خستگی مفرط گفت:
برای درمان این مشکل ابتدا نیاز به یک تشخیص صحیح است که خستگی مفرط از کدام دلیل و یا حاصل کم کاری کدام عضو بدن است تا بتوان از مراحل بعدی درمان با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتر عبور کرد.

وی با اشاره به مراحل دیگر درمان افزود: ورزش باعث بالا رفتن سرعت گردش خون و در نتیجه رسیدن مواد قندی بیشتری به عضلات و همچنین موجب دفع مواد زاید و چربی‌های اضافی از بدن می‌شود و در درمان این بیماری نقش موثری دارد. دکتر پارسا در پایان با تاکید بر اهمیت نوع تغذیه و زمان استفاده از آن افزود: استفاده روزانه 8 لیوان آب در کنار استراحت به میزان کافی به صورت خواب موجب ترمیم بدن می‌شود و در کنار اینها استفاده از 3 نوع میوه جذب مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

وظایف حاکمان و کارگزاران

  حاکمان در برابر مردم وظایفی دارند و این وظایف در جهت رشد و تعالی بندگان خدا و حمایت از جان و مال و آبروی آنان میباشد:

 1.      دانش افزائی

2.      امید بخشی و تحیرزدائی

3.      در دسترس مردم بودن

4.      تزکیه­نفس و تهذیب

5.      حفظ اسرار مردم

6.      چشم­پوشی از خطاها

7.      محبت به مردم

8.      حراست از مرزها

9.      گزینش صالحان برای مسئولیت­ها

10.  حمایت از محرومان

11.  عدم اعتنا به سخن­چینان

12.  پرهیز از ظلم و دروغ وخیانت

مدیریت در نهج البلاغه

برخی ویژگیهای مدیران از منظر پادشاه افراد با ایمان (برداشتی از مدیریت در نهج البلاغه):

1.       مدیر قبل از دیگران باید به اصلاح خود بپردازد

2.       در درگیری ها و اختلافها مدیر باید خود را مقصر بداند

3.       شکایت بردن به مردم از عوامل ضعف مدیر است(یکی از اصول تفکر سیستمی: "نباید شرایط بیرونی را سرزنش کرد"/ کتاب پنجمین فرمان)

4.       باید در پی به دست آوردن دوستان و ماندگاری بر دوستی و تباه نساختن آن بود(هر ارتباطی فرصتی برای کسب و کار محسوب میشود/نویسنده مقاله: Laura Lake/ ترجمه سید رسول میرزایی موسوی)

5.       آرزوی بزرگ که مایه فریب انسان میگردد، خیال را لباس واقعیت میپوشاند(ویژگی هدف در مدیریت استراتژیک: دست یافتنی، کمی، قابل سنجش، چالشگر و ... باشند)

6.       غنیمت شمردن فرصت، اساس موفقیت در هرکاری است(ارزیابی فرصتها و تهدیدات خارجی در مدیریت استراتژیک)

7.       ارزش آدمی از خلال مهارتها و شایستگی های او نمایان میشود

8.       کوتاهی در عمل موجب غم و اندوه میشود

9.       صبر و شکیبایی یکی از ارکان موفقیت است(یکی از اصول تفکر سیستمی این است که "بايد به مهلتي كه براي دريافت پاسخ ضروري است ، توجه نمود"/کتاب پنجمین فرمان)

10.   استبداد راه شکست است

11.   هدف وسیله را توجیه نمی کند(این گفته دقیقا بر خلاف عقاید استراتژیست های مدرن است چرا که Fred R. David در کتاب مدیریت استراتژیک می نویسد: استراتژیستها باید به این واقعیت توجه داشته باشند که دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز بسیار مهمتر از تعیین روش برای دست یابی به این نتیجه است!)

12.   سعه صدر نشانه موفقیت مدیر است

13.   باید برنامه روزانه ای داشت که در بردارنده ساعاتی برای استراحت و بیرون کردن غم و اندوه باشد(تعدادی از بزرگترین شرکتهای تجاری نظیر نایک، گوگل، بریتیش ایرویز و بسیاری از شرکتهای ژاپنی علاوه براینکه زمان کوتاهی را برای چرت زدن برای کارکنان در نظر گرفته اند، قسمتهایی مخصوص این کار در شرکت خود تعبیه کرده اند)

14.   آدمی در شرایط سخت شناخته خواهد شد

15.   اختلاف بین مسئولان موجب از بین رفتن تصمیم ها می شود

16.   صفات رهبر: هیبت، انصاف، بخشش و تواضع

17.   معیار کارها به ماندگاری آنهاست نه کثرت آنها

18.   کارها را به موقع انجام بده نه زودتر نه دیرتر(انجام زودتر از موعد هر فعالیت در هر پروژه نیز همانند تاخیر در انجام آن نیازمند صرف هزینه های مختلف است(Time/Cost Trade-off)/کنترل پروژه/ مجید سبزه پرور)

19.   خوشرویی و شادابی موجب راه یافتن به قلب دیگران میشود

20.   اطاعت نکردن از مافوق ظلم است و تکبر بر زیردستان هم ظلم

21.   مسئولیت پذیری( بند پنجم از استاندارد ایزو 9001 مربوط به مسئولیت مدیریت است که به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است)

22.   کارها باید مطابق اصول علمی انجام شود

23.   معیار رهبری، پاسخگویی به نیاز مردم است(پاسخگویی/ کتاب کسب و کار دوست داشتنی/ دیو کرپن)

24.   ضرورتی ندارد که اهداف در یک زمان تحقق یابد(اولويت بندي اهداف راهبردي سازمان/فصلنامه دانش مدیریت دانشگاه تهران)

25.   همه چیز را برای خود مخواه(بنا بر تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران صنعتی_سازمانی، واگذاری بخشی از سهام سازمان به کارکنان، باعث افزایش رضایت شغلی و همچنین راندمان کاری میشود/نام کتاب خاطرم نیست!)

26.   مدیر باید در امور ضروری مربوط به کارش، از فقه آگاه باشد

27.   با تسامح و ارج گذاری به امور، مدیر می تواند با سخت ترین مشکلات مواجه شود

28.   مدیر باید خود را فردی عادی فرض کند و از زیردستان خود بپرسد از مدیر چه انتظاری دارد؛ هر آنچه که انتظار داری، دیگران از تو انتظار دارند

29.   نسبت به رای مردم/کارکنان غافل مشو

30.   در پی کشف عیبهای زیر دستان نباید بود(آموزه هفت دکتر دمینگ: رهبری را اعمال کنید. هدف از نظارت باید آن باشد که به افراد، ابزارها و دستگاهها برای ارائه کار بهتر کمک برساند)

31.   راه سخن چینان را در فتنه ها ببند

32.   با بخیل و ترسو و حریص نباید مشورت کرد

33.   نیکوکار و بدکار نباید مساوی باشند(قدردان باشید/کتاب کسب وکار دوست داشتنی/دیو کرپن)

34.   تشکیل هیات مشاوران و یا ترکیبی از متخصصان و افراد باتجربه ضروری است

35.   مدیر باید همچون پدری باشد و بر کارکنان همچون پدر نظارت کند

36.   عزل و نصب ها باید بر امتحان و آزمایش افراد مبتنی باشد

37.   رعایت ضوابط نه روابط

38.   گماردن بازرسان مخفی بر کارکنان لازم است

39.   طمع مدیران موجب فقر دیگران می شود

40.   مدیر باید جلسه عمومی تشکیل دهد تا کارکنان با آزادی کامل حرفهای خود را بزنند(گوش شنوا داشته باشید/ کتاب کسب و کار دوست داشتنی/ دیو کرپن)

41.   کار امروز را به فردا میفکن

42.   مدیر برای تقویت اراده باید ساعاتی از وقت روز را به عبادت بپردازد

43.   اشراف مستمر ناشی از آگاهی کامل است و این یکی از ضرورتهای مدیریت است

44.   مدیر باید دور اندیش باشد(نیاز به داشتن چشم انداز و اهداف بلند مدت در برنامه ریزی استراتژیک)

45.   خودبینی و اعتماد به نفس کاذب و علاقه مندی به مدح و ثنا موجب از هم پاشیدگی نظام مدیریتی میشود

46.   برای هرکس کاری مناسب و مطابق با توانمندی های او در نظر گرفته شود

47.   هنگام خشم و عصبانیت تصمیم مگیر

48.   مدیر باید الگوی نیکو از یک مدیر موفق داشته باشد

49.   همه کارکنان را یکسان نگریستن

50.   دادن حق دیگران قبل از گرفتن حق خود(در کتاب آموزه های دکتر دمینگ ویژگی سازمانهای ژاپنی بیان شده است که همواره در بحرانها، کاهش حقوق و مزایا همواره از مدیران ارشد آغاز شده و در نهایت و در صورت ادامه بحران به کارکنان پایین دست می رسد؛ این در حالی است که در اکثز قریب به اتفاق سازمانهای ایرانی، کارگران و کارمندان اولین قربانیان رکود و بحران هستند!)

51.   نسبت به متمردان و قانون شکنان باید سیاست نرمی و سختی را بنا بر اقتضای خود به کار بست

52.   تواضع ویژگی مدیران است

53.   یاری جستن و توکل بر خدا راز موفقیت است

با تشکر از دوست عزیز جناب آقای ع صابری

اوصاف حاکمان اسلامی

              در متون اسلامی حاکمان و کارگزاران به خصلت­هایی وصف شده­اند :

 1.      عدالت محوری

2.      مسئولیت­پذیری

3.      خیرخواهی برای مردم

4.      مهربانی با مردم

5.      بخشندگی

6.      ساده­زیستی

روش های مقابله با استرس

روش های پیش گیری از استرس:

چه کارهایی باعث می شوند احتمال وقوع استرس کم شود؟

یا آثار منفی و عوارض بعدی آن کاهش یابد؟

1. یاد خدا (آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می گیرد!)

2. دل نبستن به دنیا و مظاهر آن

3. انتظار نداشتن از مردم

4. تکیه نکردن به غیر خدا

5. نا امید بودن از آنجه در دست مردم است

6. قناعت (گنجی که پایان ناپذیر است!)

7. ورزش منظم (بخصوص ورزش های هوازی)

8.  مانوس بودن با صاحبان خرد و افراد حکیم

9.  دوری از افراد بد قول و دروغگو

10. یوگا

11. مراقبت بر نمارهای واجب

12. تخلیه فشارهای روانی بنحو مناسب

13. مدیریت زمان

14. برنامه ریزی بر اساس اولویت ها

15. خواب مفید و به اندازه کافی

16. خوراک مناسب  و به اندازه

17. عادت بر ذکر مداوم

18. شناخت خود (توانمندی ها و محدودیت ها)

19. پیاده روی در محیط و وقت مناسب

20. مراقبه و محاسبه

21. ارتباطات اثربخش با اطرافیان

22. بیادآوری و شکر نعمات الهی

23. نوشتن مشکلات و راه حل ها

24. ارتباط با طبیعت

25. راحترام منتقابل و عایت حرمت ها

 روش های غلبه بر استرس در زمان وقوع:

در زمانی که دچار فشار روانی شدیم چه کارهایی انجام دهیم؟

چگونه بر استرس خود غالب شویم و خود را کنترل کنیم؟

1. اگر ایستاده اید بنشینید

2. اگر نشسته اید دراز بکشید

3. یک لیوان آب بنوشید(گوارای وجود!)

4. قرائت قرآن (بخصوص سوره های والعصر و معوذتین)

5. تنفس عمیق

6.  آرمیدگی پیش رونده عضلانی (ریلکس کردن)

7. تجدید وضو

8. دو رکعت نماز مستحبی

9. مشاوره

10. توسل

11. تغییر موقعیت (مثلا خارج شدن از محیط تنش زا)

12. گوش دادن به اصوات آرامش بخش و غیر مضر

13. اجرای فرآیند حل مساله

14. گذشت  بجا

15. برگشت به حالت خودآگاه

 

گوش کردن اثربخش رمز موفقیت

یکی از مشکلات و گله های افراد این است که نمی دانند چگونه با همسرشان صحبت کنند و یا موضوع خاصی را چگونه مطرح کنند، بدون اینکه دعوا و دلخوری پیش بیاید. تعداد زیادی از افراد برای حل این مشکل به دنبال راهکارها و مهارت هایی هستند که چگونه حرف زدن را به آنها بیاموزد، غافل از اینکه در بیشتر مواقع مشکل ما در نحوه حرف زدنمان نیست، بلکه مشکل در نحوه گوش دادن به صحبت های طرف مقابل است.
گوش دادن یکی از مهارت های مهم و اساسی در ارتباط با اطرافیان است.

چرا گوش دادن اینقدر مهم است؟
وقتی افراد برای صحبت های یکدیگر گوش شنوا نداشته باشند، از نیازها و احتیاجات هم بی خبر می مانند.
1. کاهش تنش
2. به دست آوردن اطلاعات منصفانه
3. خوب شنیده شدن متقابل

سدهای بزرگ در راه درست گوش کردن

1. قضاوت زود هنگام

2. در جا زدن

3. پیشداوری کردن

4. حق به جانب بودن

5. مجادله

6. رویاپردازی

7. مقایسه

8. ابراز بی هنگام احساسات

9. نصیحت کردن

10. ارائه راه حل

11. عوامل مزاحم محیطی


چند گام برای بهتر شنیدن
برای بهتر گوش دادن برداشتن گام های زیر لازم است:
1. خود را مشتاق شنیدن نشان دهید
2. حذف عوامل مزاحم محیطی
3. حفظ ارتباط چشمی با گوینده
4. دقت در رفتارهای غیرکلامی
5. تشویق به ادامه صحبت
6. اعلام درک و برداشت خود و خلاصه کردن حرف های طرف مقابل
7. طرح سوال های باز
8. صبور بودن
9. کوتاه و روشن سخن گفتن

ادامه نوشته

چهل ادب از آداب سفر

پادشاه مومنان عالم پنج فایده برای مسافرت کردن بیان فرمودند:

اول: اندوه زدایی  دوم: درآمدزایی  سوم: دانش افزایی  چهارم: ادب آموزی  پنجم: همراهی با شرافتمند

لیکن برای سفر در روایات اسلامی آدابی ذکر شده است که برگزیده ای از آنها بصورت کاربردی با هدف بهره برداری مسافران بخصوص مسافران نوروزی تقدیم می شود:

۱. دعا کردن قبل و هنگام سفر

۲. دادن صدقه قبل و حین سفر

۳. خواندن آیه الکرسی

۴. برداشتن توشه مناسب و متناسب با سفر (بخصوص به همراه داشتن وسایل شخصی و بهداشتی مانند: مسواک، آینه، شانه، قیچی، چادر مسافرت، ابزار، منبع آب، نخ و سوزن، دارو و ... توصیه شده است.)

۵. خواندن شعر و سرود (مادامی که بیهوده و هجو نباشد)

۶. رازپوشی از همسفران در حین و بعد از سفر

۷. بخشش توشه به همسفران

۸. شوخی با همسفران تا حدی که موجب خشم خدا نباشد(تا حد به گناه نیافتادن خود و دیگران)

۹. خداحافظی از خانواده، همسایگان و فامیل و طلب حلالیت و مطلع کردن آنها از سفر

۱۰. توقف کوتاه در بین راه

۱۱. آرام سفر کردن در سرزمین خرم و سرسبز و گذشتن با سرعت از سرزمین بی حاصل و خشک

۱۲. تقسیم هزینه در سفر گروهی (قبل و بعد از سفر)

۱۳. انتخاب سرپرست و مدیر سفر و هماهنگی با او

۱۴. انتخاب همسفران همسطح از نظر مالی و هم فکر و هم عقیده

۱۵. تهیه و آوردن سوغات از سفر (هر چند به ظاهر کم ارزش باشد)

۱۶. به تنهایی سفر نکردن

۱۷. حفظ احترام همسفران

۱۸. مدارا کردن با همسفران و رعایت حال ایشان

۱۹. همدل و همراه و موافق بودن با همسفران مگر در نافرمانی خدا

۲۰. فرونشاندن خشم و پرهیز از بداخلاقی

۲۱. بدرقه و مشایعت همسفر

۲۲. خدمت به همسفران و برآوردن حاجات آنان (در حیطه رضایت خداوند)

۲۳. گذشت، جوانمردی و فداکاری نسبت به همسفران

۲۴. یاد خدا در همه حال

۲۵. چهره ای متبسم، خوش رو داشتن و خوش مشرب بودن در سفر

۲۶. مراعات بیماران و ناتوانان در سفر

۲۷. بدگویی نکردن از همسفران بعد از سفر

۲۸. مشورت با همسفران

۲۹. امانت داری

۳۰ . توقف کردن در زمان تردید و شک در یافتن راه

۳۱. اعتماد نکردن به افراد غریبه در سفر

۳۲. به موقع خواندن نماز و تا حد امکان برگزاری یا شرکت در نماز جماعت

۳۳. توجه به سلامت وسیله نقلیه قبل و حین سفر

۳۴. دو رکعت نماز در هر توقفگاه در هنگام رسیدن و قبل از حرکت مجدد

۳۵. درود و دعای خیر برای اهل هر محلی که در آنجا توقف انجام می شود

۳۶. پیوسته حرکت نکردن در شب

۳۷. تا حد امکان روز شنبه سفر را آغاز کردن

۳۸. تا حد امکان بدون خبر از سفر بازنگشتن و اطلاع زمان بازگشت بخصوص به خانواده

۳۹. نرفتن به سفری که احتمال به خطر افتادن دین و نماز در آن می رود

۴۰. تا حد امکان هزینه سفر را به عهده فرد دیگری نگذاشتن

 

عید و نوروز در آیات و روایات

عید و نوروز در آیات و روایات

عید از منظر حضرت علی (علیه السلام)

هر روزی که در آن روز ، معصیت ‏خدا نشود و گناهی انجام نگیرد ، آن روز را عید خوانده است . ” کل یوم لا یعصی الله تعالی فیه فهو یوم عید ”

نوروز از منظر امام صادق علیه السلام :معلّى می ‏گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه ‏السلام رسیدم . حضرت از من پرسید : معلّى آیا از امروز چیزى می ‏دانى ؟ گفتم : خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می ‏دارند ، به همدیگر تبریک می ‏گویند . امام فرمود : گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می ‏کنم :
” نوروز ” همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند ، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند ؛ یعنى روز آزادى است .
” نوروز ” همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود ؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است .
” نوروز ” روزى است که کشتى نوح بر ” جودى ” نشست ؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است .
” نوروز ” روزى است که حضرت ابراهیم علیه ‏السلام بت ‏ها را شکست ؛ یعنى روز مبارزه با شرک و بت ‏پرستى است .
” نوروز ” همان روزى است که جبرئیل امین بر پیامبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله هبوط نمود ؛ یعنى روز دریافت پیام الهى است .
” نوروز ” همان روزى است که رسول ‏الله صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله حضرت على علیه ‏السلام را بر دوش گرفت و بت ‏هاى قریش را از بالاى کعبه به زمین ریخت ؛ یعنى روز پیراستن خانه ‏هاى پاک از آلودگی ‏هاست .
” نوروز ” روزى است که پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله حضرت على علیه ‏السلام را در محل ” غدیر خم ” به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفى کرد ؛ یعنى روز پیمان با ولایت است .
” نوروز ” همان روزى است که قائم آل محمد صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله ، حضرت مهدى علیه‏ السلام ، ظهور پیدا می ‏کند و بر دشمنان عدالت پیروز می ‏گردد و حکومت عدل اسلامى تشکیل می ‏دهد .


قال ‏الصادق (علیه السلام) : ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا ، حفظته العجم و ضیعتموه انتم‏ ( بحارالانوار جلد ۵۹ )

امام صادق (علیه السلام) فرمودند : نوروز که می ‏آید ما منتظر فرج آل ‏محمد (صل الله علیه وآله) هستیم ، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است . شما آن را از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند و ....

ادامه در ادامه مطالب....

ادامه نوشته

آداب میهمانی

به نام او که میهمان حبیب اوست!

از جمله وظایف میزبان نسبت به میهمان و آداب میهمانی بر اساس فرمایشات بزرگان موارد زیر است:

۱. گرامی داشتن و اکرام میهمان (حتی اگر میهمان کافر، حقیر و ... باشد)

۲. مقدم داشتن میهمان بر خود (در بهره برداری از امکانات، غذا، محل استراحت و ...)

۳. یاری کردن میهمان (مثلا برای حمل ساک یا ره توشه اش)

۴. عدم بکارگیری میهمان برای انجام کارها

۵. استقبال از میهمان در زمان ورود و بدرقه ایشان هنگام خروج

۶. پرهیز از گرفتن روزه مستحبی

۷. آوردن غذای موجود برای میهمان سرزده

۸. هم غذا شدن با میهمان و دست نکشیدن از غذا قبل از تمام شدن غذای میهمان

۹. رد نکردن درخواست برای میهمانی تا حد امکان

همچنین برخی از وظایف میهمان نسبت به میزبان  بصورت اجمالی عبارتند از:

۱. تا حد امکان سرزده به میهمانی نرود.

۲. بدون اجازه میزبان روزه نگیرد.

۳. به میزبان دستور ندهد.

۴. سعی کند قبل از میزبان دست از غذا بکشد.

۵. اکرام میزبان را با پذیرش آن ارج نهد.

۶.  سعی در سادگی در مهمانی و پرهیز از تکلف و به زحمت افتادن میزبان داشته باشد.

۷. رعایت حد میهمان و میهمانی (مراعات زمان میهمانی و ...)

حق حیوانات بر ما انسانها - حق تغذیه

از جمله حقوق حیوانات بر گردن ما در زمینه تغذیه آنها موارد زیر است:

۱. باید آب و غذای حیوانی را که برای انسان کار می کند تامین کنیم حتی پیامبر مهربانی آب نوشیدن گربه ای را که نزد ایشان آمده بود بر وضو گرفتن خود تقدم دادند و ابتدا او را سیراب نمودند.

۲. نباید سهم شیر بچه حیوان را مصرف کرد و نباید نوزاد حیوان و مادرش را از هم جدا نمود.

۳. از نظر اسلام هر حیوانی اگر در تغذیه نیازمند انسان باشد، چه در اختیار انسان باشد یا نباشد انسان باید نیازش را در حد امکان برآورد.

۴. اگر خوراکی ویژه یک حیوان باشد که فقط نزد یک انسان باشد و آن فرد از فروش آن امتناع ورزد و جان حیوان از شدت گرسنگی در خطر باشد، می توان آن خوراک را بزور از مالک آن گرفت و به آن حیوان داد تا زنده بماند و سپس قیمت آنرا به صاحب خوراک پرداخت نمود.

۵. از بزرگان حکمت در آداب سفر نقل شده که وقتی به منزلی رسیدید قبل از آنکه به نیازهای خودت برسی به تغذیه حیوانی که با آن سفر می کنی توجه داشته باش.

 

با چه کسانی نباید دوستی کرد؟

بر اساس توصیه راه شناسان و راهنمایان راستین شیعه با افرادی که پنج ویژگی داشته باشند نباید دوستی کنیم:

۱. دروغگو (کسی که حقیقت را بگونه ای نادرست و واژگونه بیان می کند)

۲. بخیل (کسی که خساست دارد و بخشنده نیست)

۳. احمق (کسی که نادان است و حماقت او در تصمیمات و رفتارش آشکار است)

۴. فاسق (کسی که آشکارا گناه و فساد می کند)

۵. قاطع رحم (کسی که با خانواده و فامیل خود قطع ارتباط می کند)

توصیه هایی برای تربیت بهتر فرزندان

توصیه هایی برای تربیت بهتر فرزندان (از قول دکتر ناصر رفیعی):

۱. تحسین وتعریف خوبی ها

۲. مراقبت و مواظبت نه دخالت

۳.  ایجاد امنیت روحی و روانی

۴. رعایت سطوح و ظرفیت ها

۵. تکریم و اعتماد به فرزندان

۶. موعظه با ادب و با مهربانی

اهمیت و ارزش بازی و سرگرمی در زندگی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بزرگان دین و مذهب ما تاکید زیادی بر تفریح، بازی و سرگرمی مفید و بی ضرر (حلال) کرده اند و حتی آنرا بخشی برنامه ثابت روزانه بشمار آورده اند. این چند نمونه را ببینید:

رسول مهربان اسلام فرمودند: خردمند اوقات روزانه اش را به چهار بخش تقسیم میکند: ... بخشی از آن را برای بهره جویی از حلال قرار می دهد و این بخش قسمت های دیگر را تقویت می کند و مایه آرامش و آسایش قلب می شود.

همچنین در روایتی دیگر توصیه کردند: به سرگرمی و بازی بپردازید، زیرا دوست ندارم سختگیری و خشونت در دینتان مشاهده شود.

و پادشاه افراد با ایمان علی علیه السلام فرمودند: اوقات سرور و شادمانی فرصت مناسبی برای طراوت روح و جان است و نیز فرمودند: سرور و شادمانی مایه انبساط روان و افزایش طراوت است.

پیشوای راستگوی راستگویان نیز فرمودند: در حکمت داود آمده که برای مسلمان خردمند سزاوار است که جز میان سه کار نگردد: ترمیم زندگی، توشه یابی برای آخرت و لذتی در غیر حرام.

سالار بردباران و فروبرندگان خشم نیز فرمودند: برای خویش از لذایذ حلال دنیا بهره ای در نظر بگیرید، تا حدی که به بی مبالاتی و اسراف نرسد و بدین وسیله به کارهای دینی بپردازید، زیرا روایت شده است: "کسی که دنیایش را برای دینش رها کند از ما نیست."

۲۰ راه برای جلوگیری از شلختگی

با ۲۰ روش بسیار ساده ای که در ادامه برایتان نام برده ایم، می توانید به خوبی همه چیز را نظم دهید و مرتب کنید. این روش ها از ایده های خلاقانه طراحان و مدرسین طراحی الهام گرفته شده اند:

۱- جمع کردن خرده ریزها
۲- حلقه کردن سیم ها
۳- افزایش فضای زیر کابینت
۴- از سیستم تا کردن استفاده کنید
۵- مرتب چیدن سینی ها و تخته آشپزخانه
۶- استفاده از رخت آویزهای مخصوص روسری
۷- جمع کردن ملحفه ها درون یک روبالشتی
۸- ساختن چوب رختی برای کفش ها
۹- جمع کردن اسباب بازی داخل سبد
۱۰- مرتب کردن زیورآلات
۱۱- دیدن همه وسایل به طور یکجا
۱۲- جایی برای سنجاق سرها
۱۳ – مرتب کردن داخل اتومبیل
۱۴ – نظم بخشیدن به سه راهی برق
۱۵ – استفاده بهینه از سبد چهارگوش
۱۶- جلوگیری از مشکلات ناشی از ماشین لباسشویی
۱۷- کاور کردن دفترچه های راهنمای وسایل
۱۸ – به خط کردن چاقوها
۱۹- استفاده صحیح از نرم افزرهای گوشی موبایل

۲۰ – یکجا کردن کیسه های پلاستیکی

ادامه نوشته

پاداش کمک مرد به همسرش

در روایات اسلامی پاداش بسیار زیادی برای مردانی که در منزل به زنان خود کمک می کنند مطرح شده است و از نگاه پیشوایان این دین مبین مردی که به همسرش در کار منزل یاری میدهد یا صدیق است یا شهید یا مردی است که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.

امیرمومنان علیه السلام می فرمایند: روزی رسول خدا صلوات الله علیه وآله بر ما وارد شد و فاطمه سلام الله علیها کنار دیگری نشسته بود و من عدس پاک می کردم.

فرمود: ای ابالحسن!

گفتم: لبیک ای رسول خدا!

فرمود: از من بشنو و من سخن نمی گویم مگر از جانب پروردگارم، هیچ مردی نیست که همسرش را در کار خانه یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی بسیار فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید.

و در پایان فرمود: ای علی! به همسر خدمت نمی کند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.

آراستگی مردان

از مهمترین موارد نیکی به همسر اظهار محبت به وی و آراستگی ظاهری مرد است که از عوامل تحکیم خانواده بشمار می رود.

امام صادق علیه السلام فرمودند: بر شوهر در تعامل با همسرش سه چیز ضروری است:

۱. موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند

۲. خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش 

۳. گشایش در زندگی برای او

خوشبختی را با راحتی اشتباه گرفته‌ایم

گفتگوی مشروح با سریع القلم درباره سبک زندگی ایرانی:

  سبک زندگی ایرانی مورد توجه این محقق بوده است. نقدهای وارده بر سبک زندگی و مطالعه و بررسی مقایسه‌ای این سبک با روش زندگی کشورهای توسعه یافته از جمله مطالعات دامنه‌دار این استاد دانشگاه بوده است. بر این اساس و نظر به اهمیت موضوع سبک زندگی معطوف به توسعه‌یافتگی گفتگویی با دکتر محمود سریع القلم انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

 چه آسیبهایی را برای سبک زندگی ایرانیان به طور کلی می‌توان برشمرد؟

** سریع القلم: در نظر داشته باشید که ما به سبک زندگی هیچ ملتی اصالتاً نمی توانیم ایراد بگیریم چون سبک زندگی نتیجه انباشت تجربیات تاریخی یک ملت است. اما می توانیم معیارهایی را مشخص کنیم و از آن زاویه آسیب شناسی کنیم. در اینجا قصد دارم آسیب شناسی سبک زندگی ایرانی را بر اساس خود فرهنگ ایرانی و فرهنگ دینی مورد خطاب قرار دهم.


*مادیات و خودخواهی کانونهای سبک زندگی ما شده است

* ظاهر و باطن میانگین ایرانی بالای 50 درصد شکاف دارد

* انعکاس اخلاق و معنویت و انسانیت در زندگی و عمل ما بسیار محدود است

** * خوشبختی را با راحتی اشتباه گرفته‌ایم

* میانگین ایرانی فردی کوتاه مدت است

** * سهم خوشگذرانی و تفریح در زندگی ایرانی در مقایسه با اروپایی‌ها بالاست

** * سبک زندگی ما به شدت خودمحور است

** * به گونه‌ای تربیت می شویم که نگاهمان اجتماعی نیست

** * هنوز کشور و جامعه به معنای علمی کلمه نداریم

** * رانت باعث به هم ریختگی طبقاتی و اجتماعی در جامعه شده است

  حضرت امیر(علیه السلام) می‌گویند شما را دعوت می‌کنم به ترس از خدا و نظم در امور. شاید نظم در امور را بتوان اینگونه تجزیه کرد: عقلانیت، علم‌گرایی، قانون‌گرایی، انسجام فکری نخبگان سیاسی، قوه مقننه قابل کارآمد و قوه قضائیه بی‌طرف. این اصول جهانشمول هستند و نتیجه تجربه بشری. هیچ جامعه‌ای نمی تواند بدون علم، نظم و عقلانیت و انسجام و قانون‌گرایی توسعه پیدا کند. اینها را باید همه رعایت کنند و مد نظر داشته باشند. اما کشورها در الگوسازی می توانند راههای مختلف را طی کنند.



ادامه نوشته

هم غذا شدن با خانواده

در فرهنگ تربیتی اسلام و تنظیم قوانین آن، یکی از اصول مهم، دوری از انزوا و گوشه گیری و دقت به جمع و جمع گرایی حتی در غذا خوردن است. یکی از فلسفه های مهم عبادات جمعی نیز تقویت این روحیه در انسانهاست.
پیامبر اکرم (صل الله علیه وآله) می فرمایند: (کُلُوا جَمیعاً و لا تفرَّقوا فإنَّ البرکَهَ معَ الجماعهِ.)

«دسته جمعی غذا بخورید و پراکنده نشوید، چرا که برکت با جماعت است.»

یک ایرانی مسلمان باید خانواده خود را در خوشی ها و نعمت ها سهیم سازد و در غذا خوردن باید با خانواده همراهی نماید.

امام صادق علیه السلام: شایسته نیست کسی غذایی را بخود اختصاص دهد و خانواده اش را در آن سهیم نسازد.

پیامبر اسلام که درود خدا بر ایشان و خاندان پاکش باد فرمودند: یکی از نشانه های تواضع هم غذا شدن مرد با خانواده اش است.

... و در روایات داریم که مومن بر اساس اشتهاء و میل خانواده اش غذا می خورد و منافق، خانواده اش به میل او غذا می خورند.

دراین روایات که نمونه ای از روایات مرتبط با موضوع هم غذا شدن با خانواده است اسلام بر اینکه در خانواده همه با هم غذا میل کنند و تمام اعضاء خانواده دورهم غذا بخورند تاکید کرده است.

 این مساله آثار روانی و جسمی بسیار مطلوبی دارد و بعنوان یکی از عادات مثبت سبک زندگی ما از زمان های دور مطرح بوده است.

اما متاسفانه به دلایل زیادی این عادت بسیار نیکو کمرنگ شده یا دچار کم توجهی می شود. از جمله این دلایل می توان به مواردی که در ادامه مطلب درج شده اشاره کرد:

ادامه نوشته

سبک زندگی خانواده مهدوی

در یک خانواده مهدوی، مهمترین قوانین حاکم بر زندگی «خداگرائی» «ولی گرایی» و به دنبال آن «والا گرایی»  اخلاقی است.
قانون «خدا گرائی» با تفکر توحیدی و زندگی توحیدی شکل می گیرد. در همین خصوص شهید مطهری (ره) در دو گفتار ارزشمند، دو مبحث «خدا در اندیشه ی انسان» و «خدا در زندگی انسان» را ارائه می دهند.
قانون «ولی گرائی» با شناخت و معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تنظیم زندگی بر اساس سیره ی مبارک حضرت و خواسته ها و رضایت ایشان تحقق می یابد.
و قانون «والا گرائی» با اخلاق محوری و رعایت اصول مدیریت خانواده، عینیت خواهد یافت. رعایت این اصول سطح فرهنگ و معنویت خانواده را بالا برده و به تعالی می رساند.
در ادامه مطلب تعدادی از مهمترین اصول مدیریت خانواده را مرور خواهیم کرد:

ادامه نوشته

در سبک‌زندگی‌ نبوی!

  • تو باید مردم را، بشریت را، با خودت ببری. نمی توانی وسط راه بگویی ما گفتیم و رفتیم شما می‌خواهید بیاید نمی‌خواهید نیاید. باید کنار مردم بایستی و کاری کنی که آنها متنفر نشوند، خسته نشوند و پراکنده نشوند.

    حسن رحیم پور ازغدی در جمع حدود صد نفر از زنان و دختران ترکیه‌ای در مرکز جامعة المصطفی، درباره سبک زندگی نبوی و حضرت زهرا (سلام الله علیها) و الگو بودن ایشان برای زنان امروز به سخنرانی پرداخت.
     ین همایش در ترکیه توسط موسسه المصطفی(صلوات الله علیه وآله) و موسسه تایدر ترکیه برگزار خواهد شد و به موازت آن در پاکستان، اندونزی نیز برگزار می گردد و پیش از این در کشمیر برگزار شده است. هدف این مجموعه نشست‌ها، زمینه سازی برای محقق کردن سبک زندگی نبوی است.

     بخشی از صحبت‌های ایشان در ادامه مطالب آمده است: ....
     

  • ادامه نوشته

    اولین کنفرانس ملی سبک زندگی - اردیبهشت ۹۲

  • محورهای همایش:
    سبک زندگی و تمدن اسلامی، ایرانی
    رویکردها و الگوهای نوین سبک زندگی
    سبک زندگی؛ بیمه، رفاه و تأمین اجتماعی
    شناسایی و ایجاد الگوهای بومی سبک زندگی
    نقش حاکمیت در الگوسازی و بهبود سبک زندگی
    نقش سازمانهای مردم نهاد ملی و بین المللی در ترویج سبک زندگی
    سبک زندگی و الگوهای نوین آموزش و توسعه
    سبک زندگی و الگوهای اقتصادی
    سبک زندگی و الگوهای کسب و کار و کارآفرینی
    سبک زندگی و تعادل بین کار و زندگی
    سبک زندگی شهری و معماری ایرانی اسلامی
    هنر و سبک زندگی
     
    برگزار کنندگان:
    شرکت سیمیاگران
    شورای عالی انقلاب فرهنگی
    انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی
     
    مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
    تاریخ برگزاری همایش: سوم و چهارم اردیبهشت ۹۲
    سایت همایش: www.life-style.ir
    تلفن تماس دبیرخانه: ۸۸۴۸۵۹۱۱ الی ۱۴
    آدرس دبیرخانه:
    محل برگزاری: تهران - سالن اجلاس سران
    ایمیل: info@life-style.ir
     
  • سبک زندگی مدرن و افزایش آمار طلاق

  • طبق آمارها در سال‌های اخیر طلاق در کشور ما رشد چشم‌گیری داشته است. شاید این امر در کشورهای غربی که روابط در آن‌ها بر اساس فردگرایی شکل می‌گیرد و دین از جایگاهی تشریفاتی برخوردار است کسی را به تعجب واندارد اما وقوع این مسئله در کشور اسلامی ما بسیار تأمل‌برانگیز است، چرا که آموزه‌های دین سراسر از توصیه‌هایی در جهت حفظ و استحکام هر چه بیشتر نهاد خانواده است.

     اسلام به حفظ نهاد خانواده اهتمام ویژه‌ای دارد. در یک جمله می‌توان گفت خانواده شاهراه اصلی رسیدن به پیشرفت و کمال است و همین جایگاه عظیم سبب شده که عوامل مختلف دست به دست هم دهند تا این مسیر را مسدود کنند. دشمن از این راه درصدد است تا با هدف گرفتن خانواده و تقدس زدایی و از بین بردن کارکردهای آن جلوی پیشرفت جامعه را بگیرد زیرا پیشرفت و سلامت جامعه در گرو خانواده‌ی سالم است.
     
    یکی از راهبردهای غرب در راستای این هدف،‌ تغییر سبک زندگی است. این پدیده را که از پایه‌های اصلی مدرنیته به شمار می‌رود و تغییر ارزش‌ها را نیز به دنبال دارد، می‌توان عامل اصلی طلاق در عصر حاضر به شمار آورد که سبب کم‌رنگ شدن معنویت و تغییر هویت فردی و اجتماعی فرد و در نتیجه تضعیف و فروپاشی نهاد مقدس خانواده می‌شود.
     
    به همین دلیل هویت زن و مرد مسلمان در عرصه‌ی دین و اجتماع؛ نقطه‌ی استراتژیک تهاجم غرب در عرصه‌ی جنگ نرم به شمار می‌رود که متأسفانه با تمام تجهیزات مدرن خود از جمله ماهواره، اینترنت، کتاب و ... آن را نشانه گرفته‌اند. در این نوشتار ابتدا به اختصار دیدگاه اسلام را در مورد تشکیل خانواده و ضرورت حفظ آن مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس به بررسی دلایل افزایش طلاق می‌پردازیم.
  • ادامه مطالب را بخوانید....
  • ادامه نوشته

    اینفوگرافی سبک زندگی

    اندازه اصلی

    سبک زندگی شیعه

    شاید بسیاری از ما این نصیحت دلسوزانه را از پدر و مادر خود شنیده‌ایم:

     «سعی کنید مایه  سرافرازی ما باشید؛ طوری که بتوانیم با افتخار بگوییم این فرزند ماست! موفق و قوی!»

    شاید وقتی می‌خواهند ما را به تلاش تشویق کنند، در نوعی رودربایستی عاطفی قرارمان می‌دهند که انگیزه‌ای باشد برای حرکت. پدران معنویمان نیز برای رشد روح و شخصیت ما چنین سفارش‌هایی داشته اند؛

    امام صادق علیه السلام، رئیس مذهب شیعه، در جایی می‌فرمایند:

    «از شیعیان ما شمرده نمی‌شود کسی که در شهری باشد که در آن جا صد هزار نفر زندگی می‌کنند و در بین آنان پارساتر از او وجود داشته باشد.»

    ادامه نوشته

    آداب خواب

    خواب نقش مهمى در زندگى داشته و سلامت بیدارى ما نیز تا حدود زیادى در گرو خواب خوب و کافى است. شاید اگر بدانیم که بدخوابى، بى خوابى و اختلالات خواب چه تأثیرات مهمى در زندگى ما دارد، این مقوله را جدى تر بگیریم شخصى که از سلامت جسمى برخوردار بوده و آداب خواب را رعایت کند هم خوب مى خوابد و هم خواب هاى بد نمى بیند زیرا خواب هاى بد نیز غالبا از عوارض رعایت نکردن آداب خواب است.

    تأثیر بدخوابى بر رفتار روزمره ما

    محققان معتقدند بدخوابى به تدریج و بیشتر بدون آنکه ما متوجه شویم زندگى را بر ما تلخ مى کند. در چنین حالتى شخص احساس ناخوشایندى داشته و در وضعیت نامتعادل به سر مى برد.
    چه بسا اوقات که علت بدخلقى ها و مشاجرات اتفاقى افراد در زندگى به بدخوابى شب گذشته آنها مربوط مى شود ولى از علت آن غافلند. افرادى که خوب نمى خوابند عصبى، نگران، ناپایدار و مضطربند و در برابر هر فشارى از خود واکنش نشان مى دهند.
    در منابع دینى و سخنان پیشوایان معصوم(علیهم السلام) مطالب مهم و ارزشمندى در مورد نحوه خوابیدن و آداب و نکاتى را که باید در هنگام خوابیدن رعایت کرد بیان شده است که در ادامه مطالب به برخى از مهم ترین آنها اشاره مى کنیم....

    ادامه نوشته