سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

رسالت سنگین تلویزیون درتحقق سبک زندگی اسلامی

 

تلاش شما برای تحقق نیازها ، خواسته ، چگونگی گذران فراغت، انتخاب کالای مصرفی، انتخاب علائق و نظایر آن که صورت می گیرد. به عنوان سبک زندگی تعریف می شود  . در گذشته های دور و در جوامع مختلف قبل ازاینکه رسانه های جمعی در جامعه حضور  داشته باشند ، سنت ها و هنجارهای قومی و قبیله ای تعیین کنندۀ ابعاد سبک زندگی بودند. یعنی تمام مسائل تابع سنت ها بود.در چنین فضایی، سبک زندگی از یکنواختی و ثبات زیادی برخوردار بود. تغییرات سبک زندگی به کندی صورت می گرفت زیرا تعاملات اجتماعی در یک محدوده جغرافیایی مشخص بود.در چنین شرایط ارزش ها و علائق فردی از طریق ساختارهای قومی و خانوادگی به طور مداوم بازتولید و آموزش داده می شد وبه نسل های بعدی منتقل می گردید ، هیچ تغییری در آنها ایجاد نمیشد .

در شرایط امروزی و با حضور گسترده رسانه ها در جوامع مختلف ،  بدون شک نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی به صورت فراگیر یک شبه امکان پذیر نیست . بلکه  یک کار طولانی مدت است. اما وجود رسانه ای که از اقبال عمومی برخوردار باشد ، می تواند بر الگوهای ذهنی و مردم و درنهایت سبک زندگی تاثیر بگذارد  . قطعا ما را در رسیدن به اهداف کمک خواهد کرد . 

مطالعات انجام شده بیانگر آن است که در حال حاضر بالغ بر 75 درصد مردم تلویزیون نگاه می‌کنند و در معرض پیامهای تلویزیونی قرار دارند . بنابراین وقتی این رسانه تا این اندازه در بین عموم مردم نفوذ دارد .مناسبترین ابزار برای تحقق سبک زندگی اسلامی بشمار می رود .
 دلایل دیگر تاثیر گذاری تلویزیون در میان مردم شامل:
- در بین رسانه‌های موجود به علت جذابیت‌های بصری تلویزیون بیشترین طرفدار را دارد‌ .
-  تلویزیون مهم‌ترین رسانه‌ای است  که در همه خانه‌های ایرانی حضور دارد و جزء لاینفک خانواده‌های ایرانی شناخته می‌شود .
-  تلویزیون بطور همزمان هم حضور دارد و هم نفوذ دارد. زیرا استفاده از این جعبه جادویی هیچگونه سواد رسانه‌ای نیاز ندارد و همین که آنرا روشن کنند انتقال پیام صورت می‌گیرد.
- تلویزیون به دلیل جذابیت های تصویری و قدرت داستان گویی بالا بر بعد احساس انسان تاثیر بیشتری دارد. در نتیجه تاثیر آن بر فرد بیشتر و بتدریج عمیق تر است.
- در حال حاضر تلویزیون مرجع تمام اخبار و اطلاعات شناخته می شود. موضوعات را برای مخاطب ساده و عینی تر می سازد.
بنابراین در حوزه سبک زندگی و ارائه الگو به دلیل جذابیت های زیاد ، تلویزیون در جایگاه برتری قرار دارد . رسانه‌ای مانند تلویزیون روی همه اقشار جامعه تاثیرگذاراست  و همانطور که برای همه گروه‌های سنی یک پیام تولید می‌کند، بازخورد یکسانی هم از آنها می‌گیرد. مثلا از یک کودک 2 ساله تا پیرمرد 80 ساله از دیدن یک سریال لذت می‌برند و سعی می‌کنند که با تماشای آن سرگرم شوند و این قدرت تلویزیون را افزایش می‌دهد. برهمین اساس تلویزیون از جایگاه بسیار حساس وبالایی در تحقق سبک زندگی اسلامی برخوردار می باشد . امید است مدیران ، سیاست گذاران ، دست اندرکاران و برنامه سازان با توجه به اهمیت این جایگاه در تحقق رسالت خود واحیای سبک زندگی اسلامی بیش از پیش کوشا باشند

نظرات 4 + ارسال نظر
اسماعیل کوشکباغی 1391/10/26 ساعت 10:17 ق.ظ

در جامعه ایران و درمیان انواع رسانه ها باید گفت که تلویزیون مرجع تمام اخبار و اطلاعات بخش قابل توجهی از مردم شناخته می شود. زیرا از این قدرت برخورداراست که موضوعات را برای مخاطب ساده و عینی تر می سازد. در مجموع باید اذعان نمود که در حوزه سبک زندگی و ارائه الگو زندگی اسلامی ایرانی به دلیل جذابیت های زیاد ، تلویزیون در جایگاه برتری قرار دارد . به امید آنکه مدیران ارشد رسانه ملی توانایی بهره برداری از این فرصت را داشته باشند

پزشک ولایی 1391/12/11 ساعت 12:50 ق.ظ

سلام برادر
خسته نباشید و خداقوت.
من دانشجوی پزشکی هستم و یک سوال داشتم. آیا در زمینه "تأثیر سبک زندگی اسلامی بر بیماریهای اعصاب و روان" تا بحال کار علمی شده؟؟
تا ابد دعاگوتون میشم اگر کمکم کنید.
شاید نتونم دوباره به ولاگ زیباتون سر بزنم.
ممنون میشم پاسختون رو هرچی که باشه، تلفنی بهم اطلاع بدید.

09331809130
نصیری مقدم

التماس دعای فرج

پزشک ولایی 1391/12/11 ساعت 12:51 ق.ظ

وای هرچند پسر هستم ولی لطفا نظرمو نذارید نمایش داده بشه... شمارم در ملا عامه.

مرسی

[ بدون نام ] 1392/07/19 ساعت 10:46 ق.ظ

صدا و سیما متاسفانه تو حرف سبک زندگی اسلامی ولی در عمل سبک زندگی غربی، اسراف و تجمل را ترویج میکنه.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد