سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

هوشمندی درمواجهه با شبکه های اجتماعی

 

آنچه که ما را برآن داشت تا در خصوص شبکه های اجتماعی برای شما بنویسیم  . افزایش تعداد خبرها در باره نحوه تعامل افراد با شبکه های اجتماعی در داخل کشور است ، همچنین آسیب ها و تهدیدات فرهنگی این نوع از تعامل می باشد .  بدون شک جامعه اسلامی ما در برابر این آسیب ها نمی تواند بی تفاوت بماند . 

 لذا ضروری است ،نسبت به نحوه تعامل با امکانات ارتباطی جدید به خصوص در فضای مجازی در جامعه اسلامی با تدبیر، هوشمندانه و دراز مدت به آن نگاه کرد  ، تا بعدها به دلیل کم تجربگی در این حوزه ها گرفتارآسیب های غیر قابل جبران نشویم .

شاید کمترکسی معتقد باشد ، که در استفاده از ابزارجدید ارتباطی درفضای سایبری موافق ایجاد محدودیت وممنوعیت کامل ومطلق باشد . اما بسیاری از صاحب نظران وکارشناسان حوزه فضای مجازی براین باورهستند که حرکت آگاهانه و هوشمندانه در این مسیر از لوازم عقل وهوشیاری می باشد . بخصوص آنکه  عمر بهره برداری از شبکه های اجتماعی دربین سایر کشورهای جهان نزدیک به دو دهه  نمی گذرد . لذا باید حضورما درآن کاملا آگاهانه و عاقلانه باشد .

این موضوع  از این جهت خدمت عزیزان عرض می شود که در بسیاری از کشورهای جهان  سوابق آنها در استفاده از شبکه های اجتماعی کمی از ما بیشتر می باشد ، تا کنون این کشورها  به  تصمیم نرسیده اند که نتایج تحقیقات علمی خود را درزمینه گسترش شبکه های اجتماعی منتشر کنند . بخصوص در زمینه آسیب های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی ناشی ازافزایش حضورافراد دراین شبکه ها را در اختیار عموم مردم قرار بدهند . بلکه نتایج  این گونه بررسی ها صرفا در اختیارمراکز برنامه ریز و تصمیم ساز قرار داده اند . در داخل کشورکه ازعمرایجاد وگسترش شبکه های اجتماعی در فضای سایبری بیش از یک دهه می گذرد .نیز تا کنون نتایج بررسی های علمی ودانشگاهی در این حوزه منتشر نشده است  .

لذا این مسائل ما را وا می دارد ، با تامل به موضوع گسترش شبکه های اجتماعی نگاه کنیم وآن را در چشم انداز آینده بررسی کنیم  . برهمین اساس " راهبردما " هوشمندی درمواجهه با شبکه های اجتماعی ،استفاده از فرصت ها  و مراقبت از تهدیدات است. ودر شماره های آینده ابعاد این راهبرد را در حد توان وفرصت  برای شما بیان خواهیم کرد.

- چیستی شبکه های اجتماعی یا social network

 اکثر شما با مفهوم شبکه اجتماعی آشنا هستید. شبکه‌ی اجتماعی ،  یک ساختار اجتماعی است  و از گروه هایی تشکیل شده که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند .

وقتی صحبت از شبکه اجتماعی می شود ،  باید به جامعه کاربری اشاره کرد. در حقیقت یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار، فعالیتهای خودشان را با دیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند

شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند.

در شبکه‌های اجتماعی، دیگر افراد برای پیداکردن همفکران خود در مورد مسائل گوناگون تنها نیستند؛ بلکه افراد در کشورهای مختلف می توانند بایکدیگر درخصوص موضوعات مورد نظر درارتباط باشند وعلائق خود را بیان کنند .

مسلما در دنیای حقیقى هیچ‌گاه افراد علاقه‌مند ، موضوعات موردعلاقه خود را به این گستردگى نمى‌یابند. این دلیل و شاید دلایل مشابه این، سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی را به یکی از مهم‌ترین ارکان اینترنت تبدیل کرده‌است.

در کل شبکه های اجتماعی سایتهایی هستند که از یک سایت ساده مانند موتور جستجوگر با اضافه شدن یک امکاناتی مانند چت و ایمیل و … و چیزهای دیگر خاصیت اشتراک گذاری را به کاربران خود ارائه می دهند. جدیدا شبکه های اجتماعی تخصصی برای این امر راه اندازی شده است .

شبکه های اجتماعی جدید اخیرا با دادن سرویس ها و خدمات بیشتر مانند ترغیب به استفاده از موزیک، رادیو اینترنتی، پادکست، آپلود عکس و غیرو باعث شد تا عده بیشتری به سمت شبکه های اجتماعی بیایند و در واقع یک کانال ارتباطی قوی با دیگران ایجاد کنند.

استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز در حال گسترش می باشد .زیرا فضای‌ مجازی مجال شکل‌گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می‌کند.

توجه داشته باشید  یک وبلاگ یک شبکه اجتماعی نیست زیرا نویسنده وبلاگ درمورد دانستن اطلاعات خوانندگان گرایشی ندارد ولی وبلاگستان را می توان یک شبکه اجتماعی خاص دانست .

شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، در آینده بیش از این‌ هم اهمیت پیدا می‌کند. این شبکه‌ها هم‌اکنون هم روز‌به‌روزگسترده تر می‌شوند.

برهمین اساس خالی از لطف نمی باشد  خبری که  درهفته گذشته در زمینه شبکه های اجتکاعی ونحوه تعامل با آن که مغایر با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی ما می باشد ودر یکی از پا یگاههای خبری منتشر شده بود را بدون دخل وتصرف جهت اطلاع شما اشاره شود :

عنوان ومتن خبر :

- تداوم انتشار تصاویر غیراخلاقی

" در طی هفته‌های اخیر انتشار تصاویر مستهجن و بدون حجاب عده معدودی از به اصطلاح بازیگران سینما و تلویزیون در مجالس و محیط‌های عمومی جدا از آنکه تأسف و تاثر را برانگیخت، گمانه زنی‌هایی را نیز در بین مخاطبین شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

این تصاویر که همگی در مناسبات عمومی و فضای غیر شخصی گرفته شده‌اند این ابهام را ایجاد می‌کند که گویا شخص یا اشخاص مورد نظر با نیت خاص و غیر مسئولانه‌ای که از قبل تصمیم گرفته شده باشد نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند. انتشار این تصاویر حتی با کوچکترین اعتراض ظاهری نیز از سوی این افراد واکنشی در پی نداشته است.

این افراد باید بدانند انتشار یک عکس به‌صورت عمومی در یک شبکه اجتماعی و یا وبلاگ، حریم خصوصی آنان محسوب نمی‌شود. چرا که در صورتی‌ که این عکس به‌ صورت خصوصی منتشر شده باشد، قابلیت مشاهده توسط دیگران را ندارد.

لزوم رعایت موازین شرعی و مناسبات فرهنگی در جامعه مسلمان کشورمان امری بدیهی است که به نظر می‌رسد عده معدودی از اشخاص کم تعهد مرتبط در فرهنگ سازی و هنر این مرز و بوم به آن بی توجهی می‌کنند و لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که نمایش عکس بی‌حجاب در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک ولو با بیننده محدود اشتباه و گناه است اما اشاعه آن در سایت‌های عمومی اینترنت توسط دیگران نیز اشتباه و گناهی بزرگتر است.

جدای این مساله این اقدام زمینه سوء استفاده کلاشان و بدخواهان را نیز از این جماعت براحتی فراهم می‌آورد. ساخت اکانت‌ها و پروفایل‌های تقلبی و جعل هویت اشخاص در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان نمونه‌ای از این گونه اقدامات بر شمرد که بارها باعث گرفتاری و دردسر برای آنان شده است.

در پایان باید به نقش مسئولان و نهادهای ناظر بر این مساله نیز اشاره‌ای داشت. حضور پررنگ‌تر و پیگیری مناسب‌تر این گونه ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از سمت آنان و جلوگیری از انتشار چنین تصاویری می‌تواند کمک شایانی به حل این معضل فرهنگی در فضای مجازی را به همراه داشته باشد.

به دلیل رعایت نشدن شئونات اخلاقی و دینی،‌ از انتشار تصاویر مورد اشاره معذور است. (1)

در خاتمه مناسب است اشاره شود که پتانسیل بهره برداری از شبکه‎‎های اجتماعی ، بخصوص دراستفاده با برنامه وهدفمند بسیار زیاد می باشد ، شبکه‎‎های اجتماعی ابزاری است که هر بستری را میتوانیم در آن قرار دهیم و از آن استفاده کنیم.

از آنجایی که  شبکههای اجتماعی دارای مخاطبان مختلف هستند ، شاید با نگاهی مخاطره آمیز به آنها نگاه کنیم. در کنارمخاطرات احتمالی، بدون شک فرصت‎‎هایی که این شبکه‎‎ها برای ما ایجاد میکنند ، ما می توانیم با هوشمندی درگسترش ارزشهای والای انقلاب اسلامی استفاده کنیم  . در شماره آ ینده بخش های دیگری از موضوعات مرتبط با این شبکه ها برای شما بیان می شود.

(1) جهان نیوز، "تداوم انتشار تصاویر غیراخلاقی زنان بازیگر"تاریخ چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱

نظرات 6 + ارسال نظر
محمد 1391/11/30 ساعت 09:33 ب.ظ http://zendegiirani.LoxBlog.Com

خیلی خوب است برای اغاز
از وبلاگ من دیدن کنید
آماده همکاری هستم

جاوید 1392/01/21 ساعت 06:00 ب.ظ http://jeek.ir

با سلام
لطفا پیوند ما را در سایتتان قرار دهید
گروه سبک زندگی اسلامی:
http://www.jeek.ir/life

سلام با آرزوی موفقیت
با اجازه لینک شدید
موید و موفق باشید
خسته نباشید

[ بدون نام ] 1392/07/19 ساعت 10:51 ق.ظ

ایرانیها اینطوری نبودن. نمیدونم چرا یک دفعه تو اخلاق و ایمان اینقدر تفاوت کردن.

soheil 1392/08/07 ساعت 03:48 ب.ظ

http://www.azad-andishan.com/thread56677.html#post122196
در راستای مطلبتون فکر کردم موضوع زیر مکمل پست شما باشه

soheil 1392/08/07 ساعت 03:55 ب.ظ

خوشحال میشیم که از نظرات شما در فروم azad-andishan.com استفاده کنیم
من هم از مطالب شما در فروم استفاده خواهم کرد

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد