سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

فرهنگ غرب مانع تحقق سبک زندگی اسلامی

 

 موضوع سبک زندگی موضوع جدیدی نیست . در اسلام از قرون اولیه تا عصر حاضر بسیاری از علما در کتاب های خود به بیان ابعاد، شاخصه ها و چگونگی سبک زندگی پرداختند. از علمای معاصر می توان به کتاب مفاتیح الحیاه  به قلم علامه جوادی آملی اشاره کرد .
در تعریف سبک زندگی آمده است که سبک زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها و ارزش ها، شیوه های رفتاری و سلیقه هایی است که نشانگر شرایط زندگی انسان می باشد.


سبک زندگی دارای عناصر گوناگونی از جمله تغذیه، خودآرایی، مسکن، حمل و نقل، اوقات فراغت، افکار، احساسات، بازی، ورزش، نحوه صحبت، هنر، روابط خانوادگی، تربیت فرزند، شغل، رفتار مذهبی، رفتار سیاسی، مطالعه، دارایی، تحصیلات، نوع استفاده ها از رسانه می باشد که این تقسیم بندی ها سبک زندگی را می سازند. برخی نیز سبک زندگی را به انواع فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و بین المللی تقسیم می نمایند. عده ای معتقدند با طبقه بندی مردم جامعه، می توان سبک زندگی آنان را مشخص نمود.
متاسفانه طی چند دهه اخیر سبک زندگی ما از فرهنگ غرب متاثر شده و در بسیاری از ابعاد زندگی ما وارد شده است. جامعه ما در دانشگاه در ابعاد کوچک و به صورت عمیق و در حوزه رسانه با ابعاد بزرگ و به صورت سطحی با فرهنگ غرب ارتباط برقرار کرده اند.
فرهنگ جدید غرب بر روی فکر، اندیشه ، آگاهی، احساسات، اراده ، عمل و رفتار افراد تاثیر گذاشته و بایدها و نبایدهای ما را تغییر داده و کم کم به تغییر رفتار و عمل منجر شده است . در واقع فرهنگ جدید غرب می خواهد همه چیز را مطابق با میل انسان غربی  تربیت کند که این یعنی تغییرات .یعنی تغییر در سبک زندگی وتحقق سبک زندگی غربی.
 بهترین راهکار برای فرار از فرهنگ غرب و انتخاب راه درست سبک زندگی را امام خمینی(ره) ارائه نمودند. ایشان فرهنگ جدید غرب را عمیقاً شناختند و تحلیل کردند. برای داشتن سبک زندگی ایده آل باید 4مرحله را پشت سر بگذاریم اول فرضیه سازی کنیم، دوم نظریه پردازی، سوم گفتمان سازی و چهارم مکتب سازی.
امید است با بکار بردن این فرایند در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که  تولید فرضیه ها ، نظریات و گفتمان سازی جدید در حوزه سبک زندگی اسلامی ،  نه تنها نیازهای ایران اسلامی را پاسخگو باشد.  بلکه آوازه این اندیشه ها در کشورهای اسلامی وغیر اسلامی طنین انداز باشد و علاقمندان  مشتاقانه در پی اجرا وعمل به آن باشند .

نظرات 4 + ارسال نظر

سلام دوست گرامی و همکار عزیز
خیلی مطالب جالبی گذاشتی
تقریبا موضوع فعالیت ما با شما در یک جهت برنامه ریزی شده
اگه مایلید و ما رو شایسته همکاری خودتون میدونید با هم تبادل لینک و موضوع داشته باشیم
تاانشالله بتونیم سبک زندگی اسلامی رو تو جامعه نهادینه کنیم
منتظر پاسختون میمونم

اسماعیل کوشکباغی 1391/10/17 ساعت 07:06 ق.ظ

موفق باشید

ناشناس 1391/11/16 ساعت 04:24 ب.ظ

مطالب زیبایی بود فقط اگر درباره اوقات فراقت در جامعه ی اسلامی می نوشتید کامل تر می شد

حسین ساوری 1392/06/01 ساعت 11:50 ق.ظ http://sbkz.mihanblog.com

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوست و همکار ارجمندم
واقعا وب فعال و پویایی دارین و مطالبتون هم جالب و جذاب میباشد
اگر شما ما رو قابل میدونید و همچنین شایسته همکاری با هم تبادل لینک و موضوع داشته باشیم تا بتوانیم به عنوان عضو کوچک این جامعه که از موضوعات مهم حضرت آقا(سبک زندگی اسلامی و ایرانی) به نحو احسن دفاع کنیم شاید مورد درگاه حق و تعالی قبول گردد و تاثیر کوپیکی داشته باشد
انشالله
بردار کوچک شما حسین ساوری
sbkz.mihanblog.com

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد