سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

آموزه های قرآنی و سبک زندگی اسلامی

 

سبک زندگی یکی از موضوعات مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب در جریان  سفر به خراسان شمالی بوده است . این مفهوم از نظر ایشان بخش اصلی و حقیقی (تمدن سازی نوین اسلامی) را تشکیل می دهد.

در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، رهبر انقلاب اسلامی،  به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف که متن زندگی انسان را شکل می دهد ، بیان کردند.
ایشان با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی تاکید داشتند که  در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، آسیب شناسی و علت یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند و با دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاههای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و نیز جوانان فرمودند  که  در این زمینه باید همه به خود نهیب بزنیم و ضمن تلاش جدی برای آسیب شناسی، به چاره جویی و جستجوی راههای علاج بپردازیم
برای تحقق  سبک زندگی اسلامی وقرآنی  این نکته مهم واساسی رانباید فراموش کرد ،  راهکارهایی که بنا است ارائه شود ، در مرحله اول باید مبتنی برآموزه های قرآنی باشد . لذا برهمین اساس در گام اول و در یک جهاد همه جانبه  برای کاربردی کردن آموزه‌های قرآن کریم در متن زندگی همه باید درعرصه حضوری فعال داشته باشند و این مهم  در صدر تمام سیاست ها و برنامه ها با شد .
استفاده کاربردی از آموزه‌های تربیتی قرآن و مباحث مرتبط در علوم مدیریت، برنامه‌ریزی و ... باید با هدف اصلاح و ارتقاء سبک زندگی و در قرآنی کردن لایه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی مردم  باشد .
همیشه برای موفقیت در هر کاری اول کسب آگاهی و دانش و سپس  اعتقاد به آن نیاز هست؛ انسان به چیزی راغب می‌شود که نسبت به‌آن علم پیدا کند. طبق آموزه‌های قرآن، کار باید با آگاهی صورت‌ گیرد تا ارزش داشته ‌باشد. ما تا وقتی نفهمیم که قرآن چه گفته‌ است و از ما چه می‌خواهد، هیچ‌گاه موفق به انجام آنچه که قرآن انتظار دارد ،  نخواهیم‌شد .
امید است اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاههای مرتبط با فرهنگ و تعلیم با تلاش جدی برای آسیب شناسی، به چاره جویی و جستجوی راهکارهای مناسب بپردازند و درکنار اصلاح و ارتقاء سبک زندگی و قرآنی کردن لایه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی ایرانیان ، به نیاز علاقمندان سایر کشورهای اسلامی نیز پاسخ مناسب وارزشمند ارائه دهند .

نظرات 5 + ارسال نظر
اسماعیل کوشکباغی 1391/10/12 ساعت 02:01 ب.ظ

موفق باشید

اسماعیل کوشکباغی 1391/10/13 ساعت 07:32 ق.ظ

تعریف سبک زندگی اسلامی یعنی اینکه همه شئون زندگی ما از اقتصاد و خانواده و نظام تربیتی و... همه و همه باید اسلامی شود.

[ بدون نام ] 1391/10/13 ساعت 07:39 ق.ظ

هر چه فرد، خانواده و جامعه توجه جامع تری به قرآن داشته باشد ، سریع تر در مسیر تحقق سبک زندگی اسلامی قرار خواهد گرفت .

110 1391/10/13 ساعت 04:25 ب.ظ

اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی هستند و ما شیعیان باید همواره رفتار و زندگی ایشان را سر لوحه قرار دهیم.

مرادی 1391/10/16 ساعت 07:04 ق.ظ

با سلام
به نظرم اول باید ضرورت تغییر در سبک زندگی کنونی برای عموم مردم تبیین شود و آسیبهای سبک زندگی غربی برای آنها بیان شود سپس سبک زندگی اهل بیت (ع) به عنوان الگویی جامع به آنها ارائه شود.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد