سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

تحقق سبک زندگی اسلامی راهبرد مقابله با فرهنگ غرب

 

تحقق الگوی سبک زندگی اسلامی راهکاری موثر وکارآمد برای مقابله با ارزشهای غرب در جوامع مختلف اسلامی و به ویژه در ایران است . رهبر معظم انقلاب با طرح این موضوع در این زمینه فرمودند : "راهبرد مقابله با هجمه فرهنگ غرب، الگوی ایرانی اسلامی است" .

در حقیقت الگوهای اسلامی با توجه به فرهنگ‌های خاص ملت‌ها یک جنبه بومی نیز پیدا می‌کنند .مکتب اسلام از آغاز زندگی انسان و بعد از آن دستوراتی داده تا سلامت، رفاه و آرامش برای انسان در این دنیا به ارمغان بیاورد و همچنین فرد بتواند با بندگی خداوند در جهان آخرت سعادت خود را رقم زند.
اسلام در جنبه فردی زندگی انسان مانند مسکن، خوراک، پوشاک، مراقبت در ازدواج، زمان‌های کارکردن و وقت‌های فراغت رهنمود دارد . بزرگان دینی ما ائمه(ع) توصیه‌هایی در این زمینه ها فرموده‌اند. لذا زندگی به سبک اسلامی باید در تمام بخش‌های مختلف زندگی جاری و حاکم شود. نهادهای فرهنگ‌ساز باید سبک زندگی اسلامی،  معارف اسلام و فرهنگ ایرانی را با یکدیگر در نظر بگیرند
با توجه به فرهنگ‌ها و عادت مختلفی که در کشور وجود دارد، برخی از این ویژگی‌ها از نظر اسلام پذیرفتنی بوده است و نه فقط نکوهش نشده بلکه آن امر مستحب و پسندیده دانسته شده است. فرهنگ اسلامی ما فرهنگی به هم تنیده و ریشه‌دار است، سبک زندگی خانواده‌های ایرانی و مسلمان تأثیرگرفته از فرهنگ ایرانی مانند صله‌ رحم، مهمان‌پذیری و مهمان‌دوستی است.
مسؤولانی که  در جامعه نسبت به  سبک و الگوی زندگی دینی طرح دارند، باید معارف اسلام و فرهنگ ایرانی را با هم در نظر بگیرند و یک الگوی ایرانی اسلامی طراحی کنند .  زیرا دشمن الگوهای صحیح زندگی ایرانی اسلامی را هدف قرار گرفته است .
پیش از انقلاب اسلامی به دلیل هجوم فرهنگ غرب و سلطه مستقیم آن بر جامعه ایرانی ،  مردم  از سبک زندگی اسلامی دور شده بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، غرب از طریق رسانه‌ها در شکل‌های جدید و تازه در قالب تهاجم فرهنگی به دنبال تغییر الگوی ایرانی اسلامی بوده است.آنها الگوهای صحیح زندگی ایرانی اسلامی را هدف قرار داده بودند.
شاخصه هایی مانند صفا، سادگی، صمیمیت، مهرورزی، ساده‌زیستی، قناعت، آرامش روحی، معنویت‌گرایی، آرمان‌خواهی و سلحشوری از ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی می باشد که دشمن درصدد تغییر این الگوها بوده است. لذا وظیفه ما است که  با حفظ و تقویت این الگوهای اسلامی  که برای جنبه‌های مختلف زندگی انسان برنامه‌ریزی کرده است . در اجرای آن کوشا باشیم  ونسل های آینده سرزمین خود را در مقابل هجوم ارزشهای غربی بخصوص در برابر فرهنگ مصرف‌گرایی و استفاده از کالاهای غربی مصون سازی کنیم .

نظرات 3 + ارسال نظر
نسیبه نجفی 1391/10/09 ساعت 12:10 ب.ظ

این الگو باید با استفاده از یک کارگروه روانشناسان و جامعه شناسان جوان و متدین تدوین شود

عباس مقدم 1391/10/09 ساعت 01:41 ب.ظ

همانطور که میدانیم سبک زندگی پدیده ای نیست که دفعتا شکل بگیرد وتمام شود با توجه به اینکه شرایط زندگی سریعا تغییر میکند سبکهای زندگی هم به تناسب آن تغییر میکند. وما باید برنامه ای داشته باشیم برای این شرایط متغیر برای مثال پدیده ای مثل مد نقش اساسی در اگوی مصرف افراد دارد ما چه راهکارهایی برای این پدیده داریم و سوالهای دیگر.....

کاوش پرس 1392/05/11 ساعت 04:17 ب.ظ

سلام مطلب شما در تارنمای کاوش پرس در بخش وبلاگ شاخه فرهنگی اجتماعی قرار گرفت.
برای باز نشر مطالب جدیدتان می توانید لینک آن را از طریق بخش «تماس با ما» در تارنمای کاوش پرس به دست ما برسانید.
www.KAVOSHPRESS.IR

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد