سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

سبک زندگی اسلامی

فرهنگ سازی در خصوص سبک زندگی متناسب با هنجارها ، ارزشها و فرهنگ ملت مسلمان ایران آروزی ماست

نقش تبلیغات درشکل گیری سبک زندگی اسلامی

تاثیر تبلیغات درجامعه به حدی است که گاهی معنی تبلیغات در ذهن با گزینش و انتخاب مترادف می‌شود.
 در تعریف تبلیغات گفته شده است  : تلاشی برای رساندن دانش و اطلاعات و ایجاد شناخت پیرامون یک موضوع برای کمک به مخاطبان به منظور شکل‌گیری انتخاب درست است.
کارشناسان در تعریف دیگری از تبلیغات می‌گویند: "تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌هایی‌ برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ و دستکاری در شخصیت، افکار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یک‌ هدف‌ مشخص است‌ که‌ این‌ هدف‌ ممکن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و... مشروع‌ یا نامشروع‌ باشد".

تبلیغات باعث جهت‌ دادن‌ به نیروهای‌ اجتماعی‌ و افراد‌ از طریق‌ نفوذ به سمت اهداف خاص می گردد . از جمله  موجب ترویج سبک خاص از زندگی  می شود.
 اکثر صاحب نظران معتقد هستند که تبلیغات علت اصلی تغییر سبک زندگی به شمار می آید.  سبک زندگی در تعریف آنها ، شامل زندگی فردی و اجتماعی یک فرد می‌شود  و تبلیغات هردو بعد را تحت تاثیر قرار می دهد .  انتخاب لباس، روابط اجتماعی و عاطفی و خوردن غذا  و... در سبک زندگی قرار دارد .
طی دهه اخیر به خاطر تبلیغات  شاهد افزایش سطح تجمل‌گرایی و زندگی اشرافی در کشور می باشیم ، یک سبک زندگی بر الگوی مصرف رفاه‌طلبانه در زندگی مردم نهادینه شده است . تغییر سبک زندگی به مصرف گرایی و تجمل گرایی در روی منحنی به صورت صعودی حرکت می‌کند تا جایی که مقام معظم رهبری این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه‌های خود نام برده است و به عنوان سؤال روشنفکران و فرهیختگان را به چالش کشیدند.
 بدون شک یکی از عوامل علت اصلی تغییرات در سبک زندگی  را باید در تبلیغات  جستجو کرد . وقتی تلویزیون اقسام خوردنی‌ها، وسایل الکترونیکی و ... را تبلیغ می کند ناخواسته در پی دستکاری در شخصیت، افکار ، عقاید و احساسات‌ افراد جهت‌ رسیدن‌ به‌ یک‌ هدف‌ مشخص است‌ .
طی سالها ماهواره‌ها افکار جامعه را مورد بمباران تبلیغات قرار داده‌اند .بیش از 80 درصد سریال‌ها نمایش زندگی اشرافی است. بنابراین نسل سوم، چهارم و پنجم جامعه با سبک زندگی مصرف‌زدگی رشد می‌کند. یکی از آسیب‌های سبک زندگی اشراف‌گرایانه و مصرف‌زدگی که  براساس تبلیغات  فراوان وارد جامعه شده ، اسراف و تبذیر است . یعنی رفتاری بیش از نیاز فرد است.
بدور از روند تبلیغات مستمر که در طول شب و روز ما را در محاصره خود قرار داده است  . امید است فرمایشات مقام معظم رهبری با سؤال ازعلما ، فرهیختگان ، روحانیون و دانشگاهیان را دعوت نمودند تا برای پیشگیری از روند انحراف در سبک زندگی نظر بدهند . درآینده نه چندان دور شاهد ارائه راهکار استفاده سالم از تبلیغات در مسیر سبک زندگی  اسلامی باشیم .

نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی برق 1391/10/06 ساعت 04:01 ب.ظ

در حال حاضر از لحاظ فرهنگی مهمترین بحث همین سبک زندگی است که مقام معظم رهبری امسال بر روی این موضوع بسیار تاکید نمودند ونیاز به تبیین نظرات معظم له شدیدا احساس می شود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد